مواد لازم برای تهیه کتلت ذرت و گشنیز

ذرت ۲ پیمانه

تخم مرغ ۲ عدد

ففل سبز ۲ عدد

آرد ذرت ۲ قاشق غذا خوری

گشنیز خرد شده ۱/۳ پیمانه

پنیر پیتزا رنده شده به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه و زیره سبز به مقدار لازم


 

طرز تهیه کتلت ذرت با آرد ذرت و گشنیز

 
مرحله اول: آماده سازی
ابتدا زرده و سفید تخم مرغ را جدا کنید. ذرت ها را باید بخارپز کنید برای این کار بهتر است داخل قابلمه کمی آب ریخته تا به جوش بیاد سپس روی آن یک سبد قرار دهید و ذرت ها را داخل سبد بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا ذرت ها بخارپز شود البته می توانید از دستگاه بخارپز نیز استفاده کنید و یا برای سهولت و سرعت از کنسرو ذرت آماده استفاده کنید.

مرحله دوم: مخلوط کردن
در ادامه داخل یک کاسه ذرت را به همراه زرده تخم مرغ و زیره و پنیر پیتزا و آرد ذرت و فلفل سبز خرد شده و گشنیز ساطوری شده بریزید و مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند سپس در انتها نمک و فلفل سیاه بزنید.
 
مرحله سوم: تهیه مایه کتلت ذرت
سفیده تخم مرغ را که از قبل جداسازی کردید داخل کاسه ریخته و با همزن برقی بزنید تا سفید و حجیم شود سپس تمام مواد بالا را به سفیده اضافه کنید و با لیسک به آرامی هم بزنید تا پف مواد را نگیرید.
 
مرحله چهارم: سرخ کردن کتلت ذرت
مقداری روغن داخل تابه ریخته تا داغ شود سپس با قاشق از مواد کتلت بردارید و داخل روغن بگذارید تا سرخ و طلایی شود می توانید این کتلت را داخل فر نیز تهیه کنید برای این کار ظرف مخصوص فر را کمی چرب کنید و داخل سینی کتلت ها را قرار دهید و در فر ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید تا پخته و طلایی شود. نوش جان
 

نکات کلیدی در تهیه کتلت ذرت

می توانید به جای فلفل سبز از فلفل دلمه ای کبابی استفاده کنید.

افزودن پنیر دلخواه است.

از تابه نچسب استفاده کنید تا کتلت ها به تابه نچسبد.

جداساز زرده و سفیده باعث پفدار شدن کتلت می شود.

بهتر است بعد از سرخ کردن روی دستمال روغن گیر قرار دهید تا روغن اضافی گرفته شود. 1
 

بهترین روش استفاده از ذرت

ذرت معمولا در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد، که می توان آن را به صورت بخار پز، کبابی، پخته شده یا در یک خورشت یا سوپ اضافه کرد و خورد.

برخی از لوازم آرایشی گیاهی، حاوی ذرت است که برای پوست مفید می باشد ؛ ذرت بخش مهمی از رژیم غذایی بسیاری از کشورها است همچنین آن را در تولید شربت ذرت مورد استفاده قرار میدهند که در بسیاری از کشورهای غربی مورداستفاده میباشد.


 

مزایا و فواید ذرت برای سلامتی

 
1. از یبوست و ایجاد بواسیر جلوگیری می کند
فیبر موجود در ذرت، به افزایش سلامتی بدن کمک می کند و از سرطان نیز جلوگیری می کند و همچنین خطر ابتلا به یبوست و بواسیر را کاهش می دهد علاوه بر این، به تولید باکتری مفید برای مبارزه بااین وضعیت نیز کمک می کند.
 
2. مصرف ذرت باعث بهبود رشد می شود
ذرت سرشار از ویتامین B می باشد که برای رشد بسیار مفیداست. تیامین موجود در آن نیز به بهبود اعصاب و سلامت بدن و بهتر شدن عملکرد آن کمک می کند . همچنین به دلیل فولیک اسید موجود در آن،برای بدن بسیار مفید است که بنابراین برای خانم های باردار نیز بسیار خوب است.
 
3. مصرف ذرت به افزایش وزن کمک می کند
ذرت برای افرادی که وزن کمی دارند و به سختی وزن اضافه می کنند، انتخاب عالی است.

این افراد برای افزایش وزن باید کالری مصرفی خود را افزایش دهند و بعلاوه حاوی کربوهیدرات و کالری بالایی است، بنابراین با مصرف درست این ماده غذایی می توانید به آسانی و سریع به هدف افزایش وزن خود دست یابید یک فنجان دانه ذرت می تواند 130 کالری به شما بدهد.
 
4. ذرت منبع خوبی از مواد معدنی برای بدن می باشد
مواد معدنی برای سلامتی بدن بسیار ضروری هستند بنابراین غذا خوردن یکی از راههای دریافت ویتامین است.

خوردن ذرت فواید زیادی دارد زیرا دارای مس، آهن ،منگنز،منیزیوم ،سلنیوم و فسفر است.

عملکرد کلیه را تحریک می کند و باعث رشد استخوان و بدن می شود به تعادل مایعات، اسیدهای معده، انقباض ماهیچه کمک می کند و فشار خون را تنظیم می کند و سیستم ایمنی را تقویت میکند. 2
 
5. چشم
ذرت زرد حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی، به ویژه لوتئین و زاکسانتین است که به سلامت چشم ها کمک کرده و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهند.
 
6. معده و دستگاه گوارش
مقادیر بالای فیبر موجود در ذرت به بهبود هضم غذا کمک می کند، باعث پاک سازی معده شده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ذرت برای درمان بیماری دردناک دیوتیکولیت (کیسه هایی اطراف روده بزرگ) مفید می باشد.
 
7. درمان کم خونی
مقادیر بالای فولات و آهن موجود در ذرت به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی می شود.
 
8. سرطان
مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان های موجود در ذرت به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.
 
9. بدنسازی
ذرت حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات های پیچیده است که هضم آن ها بیشتر طول می کشد و انرژی لازم برای بدن و ذهن را تامین می کنند.

متخصصان می گویند که ذرت یکی از بهترین وعده های غذایی انرژی زا برای ورزشکاران و بدنسازان محسوب می شود.
 
10. فشار خون
مقادیر بالای ترکیبات فنولی موجود در ذرت به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند، همچنین ویتامین های B موجود در آن به بهبود عملکرد غدد فوق کلیه کمک کرده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهند.
 
11. آلزایمر
مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای تیامین موجود در ذرت به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir